Dam tot Damloop 2014: intervallen en afvallen

Op 27 februari 2012 zette ik letterlijk mijn eerste stappen in mijn fonkelnieuwe hardloopschoenen. Het was een training van een half uur in de lunchpauze onder leiding van één van mijn collega’s, tevens hardlooptrainer. We liepen 5 series van 2 minuten lopen + 4 minuten wandelen. Dat viel zwaar tegen. Wat was ik blij op de momenten dat de 2 minuten hardlopen voorbij waren en dat we weer 4 minuten mochten wandelen, want conditie nul, zero, niente. Maar wie A zegt, moet ook B zeggen. Ik hield mij braaf aan het schema dat 3 keer per week lopen voorschreef. Ik liep door kou, wind en regen. Waar die discipline ineens vandaan kwam is me nog steeds een raadsel. Tot dat moment kon je van alles over mij zeggen, maar niet dat ik sportief was.

Naarmate de weken verstreken boekte ik vooruitgang en kreeg ik er zowaar lol in en eind april liep ik samen met mijn collega’s mijn eerste 5 kilometer. Eerst nog even getwijfeld. Nu al? Maar trainer Rob verzekerde ons dat het ons zou lukken de 5 km. uit te lopen. Gaan dus! Geen spectaculaire tijd, maar dat was ook niet het doel. Het doel was ‘Uitlopen en als het even kon zónder wandelen’. Dat lukte en het smaakte naar meer.

547
Damloop 2012 samen met goede vriend Bert

Een paar maanden later kreeg ik een mail dat ik via mijn werk kon ik meedoen aan de Businessrun van de Dam tot Damloop 2012. Na een lichte twijfel (16,1 km.? Da’s best ver.) heb ik me toch aangemeld. En afmelden kon altijd nog toch? En weer was het doel ‘Uitlopen’. En genieten. En genoten heb ik. Van de mensen, de bandjes en de dj’s langs de kant. Van het mooie weer en van het parcours. Nooit geweten dat Amsterdam Noord zulke idyllische plekjes heeft. Ik finishte in 1:44:42 uur, inclusief 3(!) plaspauzes. Wederom geen toptijd, maar wel uitgelopen zonder wandelen. Vol bewondering keek ik naar collega’s waarvan de snelste aftikte op 1:04:00uur.

In 2013 stond ik opnieuw aan de start van de Damloop. Het doel was dit keer ’In ieder geval sneller dan in 2012’. Het was wederom mooi weer. In de IJtunnel direct in het begin van het parcours bleek het warm en benauwd. Was het vanwege de vakantie in de Algarve, waarvan ik een paar dagen daarvoor was terug gekeerd, dat ik er weinig last van had? Ik had namelijk voor het eerst mijn hardloopschoenen mee op vakantie genomen en zowaar 3 keer gelopen. Ik finishte in 1:36:37. Ruim 8 minuten sneller dan het jaar ervoor. En nu zonder sanitaire stops. Al doende leert men de vochtinname te doseren.

En dan is het ineens juli 2014 en komt de Damloop 2014 alweer gevaarlijk dichtbij. Doel is ‘Als het even kan een tijd onder de 1:30 uur (voor mijn partwordt het 1:29:59 uur). Als ik wederom 8 minuten van mijn tijd af weet te snoepen, moet het lukken. Maar zo makkelijk als ik het opschrijf is die 10 Engelse Mijl natuurlijk niet gelopen. Binnen de anderhalf uur betekent op zijn minst gemiddeld een dikke 10.7 km/uur. Dus dat wordt intervallen de komende periode en de hardloopschoenen weer mee op vakantie. En een paar kilo afvallen. Want hoewel ik door het lopen al wel de nodige kilo’s ben kwijtgeraakt, weeg ik nog altijd 98 kilo bij een lengte van 1.97 m. Dat maakt mij niet echt dik, maar ook niet bepaald een lichtvoetige soepele atleet. Tel daarbij op dat we binnenkort 3 weken naar familie van mijn vrouw in Portugal gaan en dat ze daar wel van lekker eten houden en je kunt je voorstellen dat dat afvallen nog wel even een dingetje wordt. Om niet te zeggen een uitdaging.

Maar we gaan ervoor! Nog ruim 11 weken te gaan. Zomer 2014 staat in het teken van intervallen, afvallen en als het even kan niet omvallen. Wordt vervolgd!

Geef een reactie